Do zadań Referatu Rolnictwa, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska należy:
1) Prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania nieruchomościami, obejmujących:
a) ewidencję nieruchomości,
b) inwentaryzowanie nieruchomości,
c) oszacowanie i wycenę nieruchomości,
d) przejmowanie nieruchomości na rzecz gminy,
e) zakup nieruchomości,
f) ewidencję użytkowników wieczystych oraz przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
g) komunalizację mienia,
h) ujawnianie własności gminy w księgach wieczystych,
i) rozgraniczanie, scalenia i podziały nieruchomości, a także wypłatę odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne,
j) prowadzenie ewidencji teczek osiedleńczych,
k) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wcześniej przekazanego majątku.
2) Prowadzenie spraw z zakresu zarządzania nieruchomościami, w tym:
a) sprzedaży nieruchomości,
b) oddawania nieruchomości w użytkowanie nieruchomości,
c) rozwiązywania i wygaszania umów użytkowania wieczystego,
d) naliczania opłat za użytkowanie wieczyste,
e) oddawania nieruchomości w trwały zarząd,
f) przekazywania nieruchomości w dzierżawę lub najem,
g) ustanawianie służebności gruntowych.
3) Prowadzenie spraw z zakresu użyczania nieruchomości, w tym udostępniania nieruchomości pod lokalizację reklam oraz zezwalania na wykonywanie na nieruchomościach urządzeń technicznych;
4) Wykonywanie czynności obejmujących nadzór i kontrolę zarządzania gruntami;
5) Prowadzenie spraw z zakresu gospodarki komunalnej, obejmujących:
a) utrzymanie, eksploatację i zarządzenie obiektami i urządzeniami komunalnymi, w tym ewidencję obiektów i urządzeń komunalnych,
b) ustalanie wysokości opłat za usługi komunalne,
c) zlecanie podmiotom świadczenia usług komunalnych,
d) zarządzanie cmentarzami,
e) gospodarowanie budynkami, mieszkaniami i lokalami, a w szczególności: przygotowywanie wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym i lokalowym zasobem gminy,
f) pozyskiwanie budynków i lokali na cele komunalne, ustalanie zasad najmu i opłat za najem lokali,
g) gospodarkę wodno-ściekową, w tym: przejmowanie na własność gminy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
h) wykonywanie zadań związanych i ustanawianiem i utrzymywaniem parków komunalnych i innych terenów zieleni,
i) zawieranie umów cywilnych z jednostkami organizacyjnymi gminy Oleśnica na użytkowanie gminnego mienia komunalnego.
6) Prowadzenie spraw z zakresu ustalania stanu prawnego budynków, mieszkań i lokali Gminy;
7) Prowadzenie spraw z zakresu zarządu nieruchomością wspólną, w odniesieniu do nieruchomości, w których Gmina jest współwłaścicielem;
8) Prowadzenie spraw z zakresu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, w tym: ustalania uprawnień do najmu i przyznawania lokali mieszkalnych, zapewniania lokali socjalnych, postępowań o opróżnienie lokalu, zamiany lokali, zawierania umów;
9) Przygotowanie i prowadzenie przetargów na wynajem lokali;
10) Przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych;
11) Prowadzenie spraw z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym:
a) opracowywanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
b) opracowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
c) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru nad ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
d) opiniowanie projektów studium oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
e) opiniowanie projektów podziałów nieruchomości,
f) wydawanie zaświadczeń o zgodności sposobu użytkowania budynku z ustaleniami miejscowego planu,
g) ewidencja wniosków o zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
h) prowadzenie spraw z zakresu roszczeń wynikających ze zmiany wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub ze zmianą planów,
i) okresowe oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym,
j) wydawanie wypisów, wyrysów, zaświadczeń itp. w zakresie planowania przestrzennego,
k) prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
l) składanie wniosków do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury oraz przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru i prowadzenie rejestru zabytków,
m) współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie nadzoru nad użytkowaniem obiektów zabytkowych, zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami w sposób zabezpieczający ich wartości zabytkowej.
12) Prowadzenie spraw z zakresu geodezji i kartografii obejmujących:
a) nadawanie numeracji porządkowej nieruchomości,
b) nazewnictwa placów i ulic.
13) Prowadzenie spraw z zakresu kształtowania i ochrony środowiska, w tym:
a) ustalanie i opiniowanie polityki ekologicznej gminy,
b) opracowywanie programów projektów i analiz z zakresu ochrony środowiska,
c) monitoring w zakresie ochrony środowiska,
d) kształtowanie postaw proekologicznych.
14) Rozpatrywanie i załatwianie wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
15) Prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania zasobami przyrody, obejmujących:
a) opracowywanie programów, projektów i analiz z zakresu gospodarowania zasobami przyrody,
b) ustanawianie i utrzymywanie form ochrony przyrody,
c) zezwalanie na usuwanie drzew i krzewów oraz nakładanie kar za zniszczenie lub usuwanie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia,
d) ochronę zwierząt, w tym m.in. zapobieganie bezdomności psów,
e) współpracę ze służbami weterynaryjnymi w zakresie zwalczania zakaźnych chorób zwierzęcych,
f) realizowanie zadań z zakresu produkcji roślinnej i zwierzęcej,
g) prowadzenie spraw związanych z nasiennictwem,
h) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi,
i) wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną.
16) Załatwianie spraw wynikających z prawa łowieckiego, w tym: opiniowanie planów łowieckich;
17) Załatwianie spraw obejmujących wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, gospodarowanie odpadami oraz ochrona przed hałasem, w tym:
a) opracowywanie programów, projektów i analiz dot. gospodarki odpadami,
b) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji,
c) opiniowanie przedsięwzięć w zakresie wpływu na środowisko,
d) zezwalanie na prowadzenie zbiórki odpadów komunalnych,
e) realizowanie zadań wynikających z przepisów dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminach, w tym m.in. wydawanie nakazów usunięcia odpadów z miejsc nie przeznaczonych do ich składowania,
f) współpraca z organami i instytucjami powiatu, ochrony środowiska, stacji sanitarno- epidemiologicznych w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
18) Nadzorowanie i realizacja zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy;
19) Prowadzenie spraw z zakresu ochrony wód oraz ochrony przed powodzią i suszą, w tym spraw związanych z pozwoleniami wodno-prawnymi w zakresie ochrony środowiska;
20) Załatwianie spraw w zakresie prawa geologicznego i górniczego, w tym: opiniowanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin, opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego;
21) Bieżące i niezwłoczne przekazywanie informacji do Referatu Organizacyjnego dotyczących zmian stanu majątkowego Gminy, np. informacje o sprzedaży, kupnie nieruchomości;
22) Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji z działalności spółek, w których Gmina jest udziałowcem.
Kierownik Referatu Rolnictwa, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska w czasie nieobecności zastępowany jest przez wyznaczonego pracownika ww. referatu. |